Pamiętasz jak na początku roku podjąłeś noworoczne postanowienia, aby rzucić palenie, schudnąć, ćwiczyć więcej, myśleć pozytywnie? A potem przypomnij sobie, jak łatwo było po sześciu dniach wrócić do starych nawyków?

Noworoczne postanowienia są wszechobecne, a jak twierdzą naukowcy tylko 20 procent z nich zostaje spełniona. To i tak jest lepszy wynik niż w przypadku jakiegokolwiek innego postanowienia podejmowanego w ciągu roku.

Dlaczego tak trudno trzymać się swoich celów?

Ponieważ zmiana jest duża. To przeraża. Co robić, żeby nie znaleźć się w styczniu następnego roku z tymi samymi postanowieniami. Zmiana zaczyna się małymi krokami. Zacznijmy od małych kroków. Musisz schudnąć? Idź na energetyczny spacer, zapisz się siłownię. Chcesz myśleć pozytywnie? Śpiewaj mantry, by zrelaksować ciało i umysł.

Nie oczekuj, że od 1 stycznia będziesz innym człowiekiem, doba będzie dłuższa, będziesz mieć więcej energii czy umiejętności, żeby zrealizować cel. Bardzo często przyszłość okazuje się podobna do tego co jest w tej chwili, czyli też jesteśmy zmęczeni, doświadczamy stresu i różnych trudności. Ważne jest, aby zrozumieć, że każdy krok podjęty dzisiaj, jutro, pojutrze przybliża nas do celu, a nie tylko fantazjować, że przyszłość będzie lepsza.

Oto kilka małych kroków, które pomogą Ci wytrwać w realizacji celów.

1. Poświęć co najmniej 15 minut dziennie na zmianę. Gdy wprowadzamy drobne zmiany o umiarkowanym poziomie trudności, to na przestrzeni czasu uczymy się radzić sobie z dyskomfortem i zyskujemy poczucie większej skuteczności. Nawet jeśli to tylko spacer po twojej okolicy, jeden papieros mniej, czytanie inspirującego artykułu, rób to. Urozmaicaj działania. Zaproś przyjaciół do wspólnego działania.

2. Poznaj siebie. Dopóki nie zdecydujesz się na uczciwość wobec samego siebie, dlaczego sięgasz po chipsy, zamiast po coś zdrowego, będziesz myśleć, że chodzi o jedzenie. Objadasz się i płacisz kolejnymi kilogramami za brak ryzyka związanego ze zmianą. Jaka jest twoja korzyść z tego, że nic się nie zmienia? Dopóki nie weźmiesz się w garść i nie postanowisz, że czas na zmianę, nigdy nie zdołasz wytrwać w postanowieniu. Powtarzamy zachowanie, które sprawia, że czujemy się dobrze. Oznacza to, że dopóki cel nie będzie większy niż cena jaką trzeba będzie zapłacić za jego osiągnięcie zawsze wybierzesz stare komfortowe przyzwyczajenie.

3. Ustalaj odważne, ale realne cele. Zamiast koncentrować się na utracie 5 kg w ciągu 5 dni, zacznij po prostu od zjedzenia pięciu warzyw i owoców dziennie. Naprawdę wierzę, że dobre wybory prowadzą do lepszych wyborów. Nie oczekuj nocnego cudu. Zamiast tego daj sobie czas na utrwalenie nowego wzorca zachowania zanim wprowadzisz kolejną zmianę. Innymi słowy, jedno zachowanie na raz. Im bardziej konkretne będą nasze cele na poziomie drobnych rzeczy, tym większa szansa na ich realizację i na to, że nastąpi zmiana. Zgodnie z filozofią SNART cel ma być jak najbardziej prosty, tak żeby ktoś z boku, gdy go usłyszy wiedział o co chodzi, mierzalny, atrakcyjny, realistyczny i zdefiniowany w czasie.

4. Nigdy nie eliminuj. Zastępuj. Jeśli idziesz do kina, a twój przyjaciel kupuje maślany popcorn z solą, ty wybierz tylko solony. Jeśli postanowisz po prostu zrezygnować z niego w ogóle, podczas gdy sąsiad będzie go zajadał ze smakiem, prawdopodobnie twoja ręka bezwiednie znajdzie się jego w kubełku zanim skończą się reklamy. Jeśli chcemy wprowadzić trwałe zmiany, a celem jest wyeliminowanie określonego zachowania, należy je zastąpić nowym. Jeśli nie zastąpimy starego zachowania, doprowadzimy do powstania dużej pustki, która prowadzi do obsesyjnego myślenia, co ostatecznie prowadzi do powrotu do starych wzorców.

5. Znajdź wsparcie. Bardzo niewielu ludzi jest w stanie dotrzeć do celu samodzielnie. Wszyscy potrzebujemy zachęty i wsparcia podczas całej naszej drogi zmian. Przyjaciela, który cię pociąga do odpowiedzialności, lub podobnie myślącej grupy. Moc jest w liczbach i możemy wykorzystać to na naszą korzyść. Jedna zmiana miesięcznie to 12 nowych nawyków w ciągu roku. Zmiana nie jest łatwa. Ale jest to coś, co możesz osiągnąć, o ile nie szukasz doraźnych efektów, a chcesz dokonywać codziennych wyborów, które przyniosą trwałe rezultaty. W niektóre dni będziesz mieć problemy, ale to nie znaczy, że czas się poddać. To po prostu okazja, aby ponownie przyjrzeć się sobie w procesie zmiany i realizacji celu.

6. Jedz śniadania. Często zapominamy, że nasz organizm to bardzo skomplikowany mechanizm i trzeba o niego zadbać na wielu płaszczyznach, nawet takich bardzo podstawowych jak jedzenie śniadania. Jedząc śniadania będziemy się lepiej czuli, będziemy zadowoleni i lepiej będziemy radzić sobie z wyzwaniami.

7. Świętuj zwycięstwo. Oprócz dużych celów, określ mniejsze cele orientacyjne i ustal jak będziesz świętować ich osiągnięcie. Zachowaj dobre wibracje przez cały rok. Baw się dobrze!

Do wprowadzenia zmiany potrzebna jest wiedza w jaki sposób zmianę wprowadzić. Sama motywacja nie wystarczy, bo ona się może zmieniać. Trzeba nabrać umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach, umiejętności odmawiania pod presją, szczególnie bliskim osobom. Nauczyć się tolerować napięcie związane z tym, że mimo, że jest mi nieprzyjemnie nadal nie zrobię rzeczy, które sobie obiecałam. Angażować bliskich, żeby nas wspierali.

Powodzenia!

Facebook Posts

Coś jest na rzeczy 👍 ... See MoreSee Less

View on Facebook

Od czego zależy pewność siebie i poczucie własnej wartości. Jak ją budować i wzmacniać? ... See MoreSee Less

View on Facebook

Obiecałam przepis na moją wersję zupy rybnej chowder. Przepis już jest na blogu PerfecMe.pl. Zdjęcie jest na razie zastępcze, ponieważ zupa szybko zniknęła z garnka i nie zdążyłam sfotografować 🙂
Przepis nie jest skomplikowany, a zupa gotowa w 30 min 🙂
Zobacz na blogu ⤵
... See MoreSee Less

View on Facebook

Liczenie kalorii nie ma sensu, szczególnie gdy kupujesz produkty, które nie mają etykiet 🙂 ... See MoreSee Less

View on Facebook

To, że zmiany ilościowe i jakościowe w mikroflorze jelitowej mogą skutkować pogorszeniem stanu skóry wiadomo nie od dziś.
✅Nieodpowiednia dieta i stres to nasi najwięksi wrogowie.
✅Co jeszcze?
Przeczytaj najnowszy wpis na blogu ⤵️ i poznaj
✅9 wskazówek na piękną cerę, zdrowe włosy i ciało bez cellulitu.
... See MoreSee Less

View on Facebook

Pin It on Pinterest

Share This

Udostępnij

Powiadom znajomych!